Hoe ArtStone groeide van bouwhandel tot innovatieve trendsetter

Jonge en ambitieuze starters

Reeds 30 jaar geleden begonnen Ann De Schutter en Bob Verbruggen aan hun ondernemersverhaal. Vanuit de bouwhandel van Anns ouders wilden ze meer bieden dan de klassieke bouwmaterialen. Ze zagen een stijgende vraag naar stijlvolle, duurzame afwerkingen voor opritten, terrassen en interieurs. Hun antwoord? Zelf verouderde beton- en natuursteenklinkers maken. Met eigen trommels gaven ze Belgische blauwe steen en beton een doorleefde look. Een schot in de roos, en het begin van een straf groeiverhaal.

Elke uitdaging is een opportuniteit

De vraag naar de getrommelde klinkers groeide zo snel dat leveranciers van halffabrikaten steeds minder gunstige voorwaarden boden. In plaats van te plooien, kozen Ann en Bob voor een radicale stap: in 1998 kochten ze een stuk grond aan het Albertkanaal in Beringen en richtten daar hun eigen betonfabriek op.

Die beslissing gaf ArtStone vleugels. Nieuwe toonzalen volgden, en ook een eigen zagerij voor Belgische blauwe steen vlakbij de fabriek. Door alles in eigen beheer te nemen, kon het bedrijf sneller schakelen, beter innoveren en haar klanten nog beter bedienen.

Innovatie als rode draad

De markt evolueert voortdurend, en ArtStone wil die beweging niet volgen, maar leiden. Daarom werden ook overzeese leveranciers ingeschakeld. Bob reisde zelf naar de fabrieken om de kwaliteit en specificaties te controleren. Alleen zo kon hij zeker zijn dat de keramische tegels en Oosterse blauwe steen aan de hoge ArtStone-standaard voldeden.

Ook op het vlak van duurzaamheid zat ArtStone niet stil. Om het groeiende overstromingsprobleem aan te pakken, ontwikkelde het bedrijf het gepatenteerde FluvioStone buffer- en infiltratiesysteem. Een slimme oplossing voor een urgente uitdaging.

De nieuwe generatie stapt mee in

Tussen 2019 en 2021 kwam de tweede generatie aan boord. Joren, Jelene en Ruben stapten in het familiebedrijf, elk met hun eigen drive, goesting en visie. Hun instap gaf ArtStone een nieuwe boost. Ze zorgden voor frisse ideeën, nieuwe investeringen, digitalisering en een sterke focus op het verbeteren van interne processen. Met hen is de toekomst van ArtStone verzekerd.

Beleving staat centraal

Vandaag wil ArtStone niet alleen producten verkopen, maar dromen helpen realiseren. De nieuwste innovaties focussen dan ook op beleving. In de toonzaal én online wil ArtStone het overzicht brengen in het gigantische aanbod. Geen keuzestress, wel inspiratie en begeleiding.