Veelgestelde vragen

Wij helpen je graag verder met al je vragen.
Ontdek hieronder een passend antwoord de veelgestelde vragen van onze klanten.
Wat betekent ‘tonaliteit’?

Iedere keramische en betontegel krijgt bij de kwaliteitscontrole een tonaliteit of kleurbadnummer . Deze wordt meestal gestempeld op de doos keramische tegels. Per productie zijn er kleine verschillen qua donkerte en warmte. Hoe genuanceerder de tegel, hoe minder het kleurverschil zal opvallen. Hoe egaler de tegel, hoe meer het kleurverschil zal opvallen. In het laatste geval dienen de tegels dus eenzelfde tonaliteit te hebben.

Wat betekent ‘caliber’?

Iedere keramische tegel krijgt bij de kwaliteitscontrole een caliber of exacte maat mee. De tegels worden op hoge temperaturen gebakken waardoor ze enkele centimeters krimpen. Door tal van factoren kan niet op voorhand voorspeld worden hoe sterk de tegel precies gaat krimpen. Hierdoor kunnen de tegels na het bakken verschillen qua grootte. Dit gaat over een verschil van enkele fracties van millimeters tot enkele millimeters. Vandaar dat wij aanraden om met tegels te werken van eenzelfde kaliber of caliber.

Wat betekent ‘gerectificeerd’?

Een gerectificeerde tegel is een keramische tegel waarbij de randen recht gezaagd zijn. Op die manier is het mogelijk om te werken met hele fijne voegen.

Wat betekent ‘lapato’?

Lapato is een oppervlakteafwerking tussen glanzend en mat, vooral gebruikt bij keramische tegels. Deze afwerking geeft een zacht satijn of geboend oppervlak aan de tegel.

Wat betekenen ‘antislipwaarden’?

De antislipwaarde van de tegel wordt aangeduid met een R-waarde. Hoe ruwer het oppervlak, hoe hoger de R-waarde.

Voor antislip is R 9 tot R 11 vereist.

De antislipwaarde van de tegel kan ook aangeduid worden in A, B of C. Dit is het geval voor blootsvoets belopen vloeroppervlakken.

Zijn de prijzen BTW-inbegrepen?

Wij proberen steeds onze prijzen BTW inclusief 21 % te vermelden. In onze toonzaal vermelden we ook de prijzen exclusief BTW.

U bent op de hoogte van het voordeel tarief van 6% op de aankoop van uw tegels en klinkers wanneer u deze door een professionele plaatser laat verwerken? Indien uw privewoning ouder is dan 10 jaar geldt  6% btw op de levering en de plaatsing van de tegels.

Mijn woning is ouder dan 10 jaar. Geniet ik van 6% BTW?

Dat kan. In België kan u genieten van het verlaagde Btw-tarief van 6 % indien uw woning ouder is dan 10 jaar en u de tegels laat plaatsen door een geregistreerd aannemer. Hij zal u de tegels of klinkers door-factureren, samen met de plaatsing, aan 6 % BTW. Voor zelfplaatsers is het verlaagde Btw-tarief nooit van toepassing.

Kan een keramiek in 1 cm dikte ook vorstvrij zijn?

Jarenlang werden er keramische tegels met  dikte 1 cm geplaatst op de terrassen. Op zich is een keramische tegel vorstvrij aangezien de meeste keramiek een vochtopname van – 0,5% heeft.
Het is vooral de plaatsing die aangepast dient te worden (ondergrond, cementvoeg, uitzetvoegen, drainage enz…).

Tegels van +- 2cm zijn specifiek voor outdoor gebruik geproduceerd. De antislipwaarde is aangepast aan het buitengebruik.

De keuze voor tegels van 2 cm voor buiten wordt daarom bij voorkeur om de bovenstaande en andere productkenmerken geadviseerd.

Vraag meer informatie bij uw toonzaal bezoek.

Tegeldragers nodig?

Er zijn meerdere prijs/ kwaliteiten op de markt. De plaatsingseenvoud, de sterkte op lange termijn zullen bepalend zijn voor de keuze van uw project.

Vraag info in onze toonzaal of  http://www.buzon-world.com/nl_NL/products.html

Ik ben beperkt op basis van mijn omgevingsvergunning om verharding, klinkers te plaatsen rond mijn woning/industriegebouw. Heeft Artstone hier een oplossing voor?

Waterdoorlatende of waterpasserende klinkers mogen meestal geplaatst worden over de gehele oppervlakte als er een bijkomende  oplossing is voor het dakwater op eigen terrein ( aansluiting riolering wordt beperkt ).  Opvang van overig regenwater via een regenput is namelijk verplicht sinds enkele jaren waardoor  reeds een groot deel hemelwater opgevangen wordt. Voor het resterende deel heeft Artstone een innovatief, zeer interessant betonnen bovengronds infitratiesysteem genaamd Fluvio. Voor meer info:   https://oldartstone.abako.be/ons-aanbod/klinkers/waterdoorlatend-buffer-systeem-voor-terras

of professionele info  http://www.infiltratiebuffering.be/

Wat na de plaatsing van keramische vloertegels?

Na de plaatsing adviseren we ten zeerste uw nieuwe vloer te reinigen met een cementsluierverwijderaar. (bv. Lithofin KF-cementsluierverwijderaar) Het is immers mogelijk dat door de plaatsing heel kleine cementdeeltjes zich vastzetten op het oppervlak van uw tegels. Deze zijn NIET met een allesreiniger te verwijderen. Nadien gebruikt u best een neutraal product. Als verdeler van Lithofin-producten adviseren we u graag welk product u het best gebruikt.

Hoe onderhoud ik het best mijn beton, keramiek, natuursteen tegels en klinkers?

Onderhoudstips zijn uitgebreid terug te vinden bij de tegeldokter. www.lithofin.be

Kunnen klinkers en tegels, keramiek en natuursteen die beschermd zijn tegen vervuiling nog groenaanslag geven

Algen en mossen nestelen zich vooral tijdens de winter, zonloze periodes en op vochtige plaatsen. Ditzelfde kan ook op glas gebeuren. Ze zijn over het algemeen heel eenvoudig te verwijderen.  Clean producten bij artstone van de producent www.lithofin.be  zullen een adequate en eenvoudige oplossing bieden.

Vermijdt hogedrukreinigers. Uitzondering < 140 bar, 20 cm afstand.

Waarop moet ik het best letten bij onderhoud van buiten tegels?

Pas altijd op voor organisch afval en vooral ook bladeren. Sommige soorten bevatten (looi)zuren die in de tegels zullen trekken. Door regelmatig onderhoud en regen zullen deze vlekken verdwijnen.

Pas op voor strooizout.

Vetvlekken/olievlekken steeds onmiddellijk verwijderen.

Wat is witte uitslag op mijn klinkers of betontegels?

Dit is kalkuitbloei. Dit is een  normaal fenomeen dat voorkomt op cementgebonden materiaal. Onder bepaalde klimatologische omstandigheden treedt witte uitslag op. Cement reageert chemisch met water, waardoor vrije kalk wordt gevormd die zich op het oppervlakte afzet.

Na verloop van tijd verdwijnt deze uitslag spontaan.

Kan onze levering gebeuren op het tijdstip dat ik vraag?

Onze chauffeurs kunnen niet exact bepalen  hoe laat ze bij u zullen aankomen. Afhankelijk van weer en verkeer werken zijn hun ronde af. Indien u bepaalde verzoeken hebt, kan u die ons laten weten. In de mate van het mogelijke proberen we hier rekening mee te houden. We kunnen wel vragen of er het best in de voor- of namiddag kan geleverd worden.

De transportkosten zijn afhankelijk van wie de leveringsdag bepaalt, u of wijzelf binnen een bepaalde afgesproken periode.

Leveren wij ook in het buitenland?

Ja. Door onze goede prijzen krijgen wij regelmatig de vraag om ook in het buitenland te leveren.

Mogen tegels na levering buiten staan?

Keramiek:

Zolang de tegels droog staan is dit geen probleem. Staan ze toch in de regen probeer ze dan te beschermen met een folie zodat de kartonnen verpakking niet nat kan worden. De kartonnen dozen vallen dan makkelijker uit elkaar en verplaatsen wordt dan heel moeilijk.

Betonnen klinkers of tegels:

Deze worden afgedekt aan de bovenlaag en dienen beschermd te blijven tot bij de verwerking.

Natuursteen:

Op de werven worden deze hoogwaardige stenen ‘met zorg’ behandeld, ze dienen te kunnen blijven ademen en tijd te krijgen om te patineren maar tegelijkertijd dienen ze ook  beschermd te worden tegen, vocht, krassen, zuren en andere vervuiling die nadelige inwerkingen kunnen hebben op deze tegels met  hogere porositeit of capilariteit .

Op welke garantie kan ik rekenen?

Voor een groot deel van ons aanbod staan wij als fabrikant of verwerker garant voor de tegels die wij produceren, in de mate deze volgens de regels der kunst worden geplaatst. Onze verkoops- en factuurvoorwaarden gelden. Voor de  tegels die wij aankopen, staan wij samen met de fabrikant van de tegels of ontginner van de natuursteen garant voor een continue kwaliteit van het afgeleverde product. Mocht u toch problemen ondervinden, van welke aard ook, contacteer ons dan onmiddellijk.  Plaatsingsinfo is zeer uitgebreid en specifiek per product. Voor de juiste richtlijnen kunt u ook altijd het advies van WTCB volgen. www.wtcb.be

Mijn geleverde tegels zijn niet conform. Wat nu?

Zelfs met de beste kwaliteitscontrole is het toch mogelijk dat tegels die niet voldoen, als eerste keuze worden gekwalificeerd. Als dit het geval is adviseren we u ons onmiddellijk op de hoogte te stellen.  De procedure voor verwerking van opmerkingen of klachten is :

  1. U Vermeldt uw factuur- en uw klantennummer alsook de gestempelde codes op de  verpakking van de tegels. U bezorgt indien mogelijk foto’s van het product en de verpakking.

 

  1. E-mail of telefonische afspraak met één bepaalde contactpersoon die met u duidelijk afspreekt bij:

 

  1. wie de bal ligt: wij als producent , als leverancier, uw aannemer,  uw verkoper
  2. hoe dringend de afhandeling is

 

  1. een mail of schriftelijke oplossing zal volgen .

Gelieve de nodige tijd te geven voor afhandeling van een dossier en u steeds te richten naar dezelfde contactpersoon. Zo kunnen we de beste service garanderen.

Hoe lang moet ik wachten op mijn bestelling?

eel van de producten die u in onze toonzalen, catalogi of website ziet, zijn leverbaar uit voorraad. Wat we op voorraad hebben, is leverbaar binnen een paar dagen. Het gebeurt dat we bepaalde materialen moeten bestellen, of invoeren, dan  kan de leveringstermijn variëren van 2 tot 12 weken. Op eenvoudige vraag kunnen we u daar correct over informeren.

Eerste keuze of anders?

Tenzij anders vermeld zijn de klinkers, natuursteen, vloertegels of wandtegels die we leveren steeds eerste keuze. Indien het niet vermeld staat op het productlabel of factuur is het steeds 1ste keuze. U kan de sortering controleren op de geleverde verpakking. Belgische blauwe steen noteert de kwaliteit als TK (Technische Keuze) en NB (Normaal Gebouw).

Met hoeveel snijverlies en reserve dienen we rekening te houden bij bestelling?

Hou bij bestelling rekening met de volgende gemiddelde snij en reserve verliezen:

Formaat 60/60: 10 %

Groter dan 60/60: 12 % of meer

Legpatroon van verschillende formaten: 10 % extra

Waarom zijn juiste hoeveelheden belangrijk?

Het is belangrijk dat u bij bestelling de juiste hoeveelheden berekent en er het nodige snijverlies en reserve  bijtelt. Bij bijbestelling is het mogelijk dat de partij die u gekregen hebt niet meer leverbaar is en dat de bijbestelling van een andere tonaliteit (=kleurbaksel) en kaliber (=formaat) is. Om dit te voorkomen bestelt u het best iets meer. Indien u geniet van een grotere hoeveelheidskorting voor zelfplaatsers kan deze niet toegestaan worden voor bijbestellingen.

Wat doe ik als ik tegels tekort kom?

Zelfs met de grootste nauwkeurigheid van opmeting of berekening van uw hoeveelheden is het mogelijk dat u tegels tekort komt bij de plaatsing. Te weinig besteld? Een verkeerde maat? Verkeerde schaal toegepast? Meer snijverlies dan gemiddeld? Het kan allemaal. Geen nood. We proberen u zo snel mogelijk te depanneren.

Door te geven bij bijbestelling:

  • Uw factuur- en uw klantennummer (tel nr.)
  • De nodige hoeveelheid
  • Het artikelnummer en omschrijving
  • De tonaliteit (kleurnummer) en kaliber (formaat-nummer) vermeld op de dozen
Kan ik mijn bestelling afhalen? Wat is het gewicht?

Dat is mogelijk maar levering wordt geadviseerd. wenst u toch af te halen zal  zodra uw bestelling beschikbaar  seintje gegeven worden per telefoon of via e-mail. We vragen uw order af te halen binnen de vijf dagen. Lukt dat niet, dan kan uw bestelling iets langer bij ons blijven staan. Vraag gerust aan onze medewerkers wat het gewicht is van uw bestelling. In een gewone wagen kan u ongeveer 300 kg laden. Mocht u niet alles in één keer kunnen laden kan u de rest van uw bestelling laten staan en achteraf ophalen.

Tegels & gewicht

Keramiek Tegels 1cm dikte 20 a 25 kg /m².

 

Natuursteen 1,2 cm dikte 30 kg/m².

Natuursteen 2 cm dikte 40 kg/m².

Natuursteen 2,5 cm dikte 50 kg/m².

Natuursteen 3 cm dikte 60 kg/m².

Klinkers , megategels 6 cm  : 135kg/m²

Klinkers 6 cm waterdoorlatend : 123kg/m²

In mijn levering zitten gebroken tegels. Wat nu?

Zelfs met de grootste kwaliteitszorg die we aan uw bestelling geven kan het gebeuren dat we gebroken tegels niet opmerken bij het klaarmaken van uw bestelling. Ook tijdens het transport van ons magazijn tot uw leveringsadres kan er iets mis gaan. Onze magazijniers en chauffeurs nemen foto’s bij vertrek op depot en aflevering.  Alhoewel het zelden voorkomt zorgen we dat uw beschadigde tegels vervangen worden indien er meer dan 10% van het totaal gebroken zijn. We vragen u de beschadigde tegels 1/ te gebruiken om te verzagen 2/ in de originele verpakking te houden en ons deze binnen de week van levering terug te bezorgen. 3/ er wordt voor bijbestelling rekening gehouden met de reserve of snijverlies die in de berekening van de hoeveelheid voor bestelling is vervat. (zie berekening tip)  We proberen ze te houden en ons deze binnen de week van levering terug te bezorgen. We proberen ze te vervangen door producten van dezelfde tonaliteit (kleurreferentie) en kaliber (maatreferentie). Zodra de vervangtegels beschikbaar zijn kan u ze ophalen in ons magazijn.

Wat doe ik als ik klinkers of tegels te veel heb?

Zelfs met de grootste nauwkeurigheid van opmeting of berekening van uw hoeveelheden is het mogelijk dat u tegels teveel hebt bij de plaatsing. Te veel besteld? Een verkeerde maat? Verkeerde schaal toegepast? Minder snijverlies dan gemiddeld? Het kan allemaal. Principieel worden verkochte goederen niet teruggenomen. Indien het gaat om een voorraadproduct waarvan dezelfde tonaliteit en kaliber (vermeld op de doos) nog op voorraad zijn, nemen we de tegels terug aan 60% van de betaalde prijs, dit om de veroorzaakte kosten te dekken. De terugname van kleef- of voegcement van onze voorraadcollectie nemen we terug aan 100%.

Hoe bereken ik de hoeveelheid van mijn ruimte?

Voor nieuwbouw krijgt u dikwijs van uw architect een meetstaat waar de hoeveelheid buitenmateriaal, vloeren, plinten, wandtegels en boorden op vermeld staat. Hou steeds rekening met de gangbare reserve om snijverlies op te vangen en om nog enkele tegel op reserve te hebben om problemen achteraf te kunnen opvangen.

Kan ik mijn bestelling afhalen op zaterdag?

Op zaterdagen zijn afhalingen in Puurs, Lede of Zedelgem enkel mogelijk na afspraak. Geen afhalingen op zaterdag in Heusden-Zolder.

Kan ik als professioneel vloerder, aannemer, bouwpromotor bij ARTSTONE terecht?

Zeker. Het grootste deel van onze klanten zijn prof-klanten die van onze beste voorwaarden en service genieten. Bent u een professionele klant? Informeer vrijblijvend naar onze mogelijkheden.

Kan ik als particulier bij Artstone terecht?

Zeker. Onze toonzalen en toonparken zijn uitgebouwd om u de tegels en klinkers te tonen onder verschillende klimatologische omstandigheden, onder kunstlicht en rechtstreeks zonlicht, onmiddellijk na productie of na meerdere jaren,.. U wordt ook bijgestaan door mensen met kennis van zake om uw project mee te helpen vorm geven.

Hoe kan ik bestellen?

U kan bestellen door langs te komen in onze toonzalen, per e-mail  of telefonisch.  Wij zenden u een voorschot-factuur (of factuur aanbetaling). Uw bestelling zal verwerkt worden na ontvangst van het voorschot (aanbetaling).

Waarom zijn juiste hoeveelheden belangrijk?

Het is belangrijk dat u bij bestelling de juiste hoeveelheden berekent en er het nodige snijverlies en reserve  bijtelt. Bij bijbestelling is het mogelijk dat de partij die u gekregen hebt niet meer leverbaar is en dat de bijbestelling van een andere tonaliteit (=kleurbaksel) en kaliber (=formaat) is. Om dit te voorkomen bestelt u het best iets meer. Indien u geniet van een grotere hoeveelheidskorting voor zelfplaatsers kan deze niet toegestaan worden voor bijbestellingen.

Wordt onze nabestelling gratis geleverd?

Indien er bij bestelling te weinig opgegeven of berekend is, kunnen we spijtig genoeg uw bijbestelling niet kosteloos naleveren. De bijbestelling dient aanschouwt te worden als nieuwe aparte bestelling. Indien u het niet zelf kan ophalen, dient u de transportbijdrage te betalen.

Plinten worden regelmatig apart van de levering geleverd.

Kan ik stalen krijgen van de producten die mij interesseren?

Om organisatorische redenen kiezen we ervoor om geen stalen mee te geven op het moment van offerte. Versneden kleine staaltjes kunnen beschikbaar zijn maar de nuance van de tegels is niet weer te geven op staaltjes die 10 cm x 10 cm zijn.  Met andere woorden, deze bezorgen kan, maar dit wordt vermeden.

Betaal ik een voorschot (aanbetaling)?

Courant vragen we een voorschot of aanbetaling gelijk aan ± 30 % van uw bestelling. Het saldo kan u betalen bij afhaling.  Indien producten niet afgehaald worden of niet kunnen geleverd worden op het oorspronkelijk afgesproken tijdstip zenden we u de factuur welke u kan overschrijven voor de vervaldatum. Uw bestelling staat dan bij ons beschikbaar tot afhaling of levering.

Is een mooie Belgische blauwe steen of een beige verouderde natuursteen van 1,2 cm voor renovatie duurder dan in 2 cm?

Door de verwerking in eigen ateliers wordt het grote aanbod in de 2 diktes aan ongeveer dezelfde prijzen aangeboden.  Uw renovatie-project kan zo zonder uitbraak zelfs met unieke verouderde natuursteen worden uitgevoerd.

Kan in de toonzaal voegsel en lijm opgehaald worden.

Wij kiezen voor de service van de ‘totaal leveringen’ , de nodige lijm en voegsels worden initieel meegeleverd.
Onze toonzalen zijn geen afhaalpunten voor deze toebehoren.

Als BTW-plichtige buitenlander bij ons kopen. (met buitenlands BTW nummer)

Als BTW-plichtige buitenlander kan u bij ons aankopen zonder BTW in België verschuldigd te zijn. U maakt gebruik van de regeling Intra Communautaire Verwerving. Een verklaring dient ingevuld en getekend te worden bij afhaling van de goederen of een CMR vrachtbrief dient als bewijs van vervoer tot buiten België. Raadpleeg onze medewerkers voor meer info.

Ik ga zelf plaatsen. Geniet ik van een korting voor zelf plaatsers?

Uiteraard. Als zelfplaatser krijgt u bij ons steeds een extra voordelige prijs door de korting voor zelfplaatsers die we toestaan. In de functie van het gekozen product en de nodige hoeveelheid staan we voor interessante kortingen. Vraag gerust naar onze nettoprijzen voor projecten of grote hoeveelheden.

Is uw tegelaanbod vol-keramisch? Zijn uw tegels volle massa tegels of verglaasde tegels?

Een terechte, vaak gestelde vraag.

De productie is effectief gewijzigd en je kan niet meer zoals vroeger de tegel draaien en wanneer de achterkant of de zijkant identiek de bovenkant is, spreken over een vol keramische tegel.  Ook vol keramische tegels worden nu geëmailleerd: porcellanato genoemd.

De verglaasde of emaillaag die vroeger ‘op’ de tegel werd gebakken wordt nu  ‘in’ de tegel gebakken . De verglaasde of ge-emailleerde tegels zijn nu bij gevolg even slijtvast als de volkeramische gespikkelde tegel van de vorige generatie!

De email zelf is vloeibaar en zorgt voor de mooie en natuurlijke designs en afwerkingen. De prints zijn onuitputtelijk en steeds in evolutie.

Doordat bij deze volkeramische tegel de poriën dichtgebakken zijn met email is deze bovendien heel weinig poreus.

Het is vooral onze kennis van de productieprocessen, de contacten met de fabrikanten, de herkenning van de waarde aan de kwaliteitscontroles,  de verwerking van natuursteen die  de keuze van de keramiekfabrieken waarmee wij samenwerken, bepaalt.

Kan ik nu bestellen en binnen enkele maanden laten leveren?

Ja, u kan bepaalde producten reserveren, met uitzondering van loten, restpartijen, speciale bestellingen. We factureren het volledige bedrag en vragen enkel de btw te betalen aan aannemers , voor particulieren zal een  voorschot gevraagd worden te  van 30 % en we houden uw materialen in ons hoofddepot met een maximum van 6 maanden. Bij levering van de materialen wordt het saldo betaald, zonder extra kost.